Pengenalan - Tali Gitar

Monday, October 26, 2009

Assalamualaikum wbt,

Untuk menjaga hujung-hujung jemari anda yang halus agar tidak kematu, saya sarankan semua tali gitar tong anda ditukarkan kepada tali gitar elektrik. Rasional- tali gitar elektrik lebih halus, lebih lembut dan lebih lentur. Jika tidak, hujung jari-jemari akan mudah terasa sakit dan tangan cepat lenguh. Hasilnya- masa latihan anda berkurangan dan anda lambat pandai. Badan gitar pun akan cepat meleding ke dalam kerana tali gitar tong akan menarik badan gitar.

Masalahnya, tali gitar elektrik mahal sikitlah berbanding tali gitar tong, tapi bukan mahal sangat. Boleh didapati di kedai-kedai alatan muzik ataupun studio-studio latihan berhampiran tempat anda. Cakap je, "Bagi tali gitar elektrik satu set." Penjual tahu apa yang anda maksudkan, tapi anda pun kenalah bagi duit kat dia. : )

"Buat masa ni saya belum dapat lagi la nak cari tali gitar elektrik..."

Tak mengapa, pelajaran 'basic' boleh dikuasai tanpa perlu menukar tali. Dah agak mahir nanti barulah perlu kerana anda akan banyak memegang 'cord' ketika memainkan lagu. Tapi sekiranya tangan dan jemari anda kuat, dan anda tak kisah kalau kematu, tak ada masalah. Belasah saja! : )

Alhamdulillah syukur, pelajaran kita bersambung ke 'posting' seterusnya. Jumpa lagi! : )

0 comments:

 
Asas Bermain Gitar - by Templates para novo blogger